Ψωρίαση & Διατροφή

Σας ικανοποίησε; Αν Ναί! Κοινοποιήστε μας και στους φίλους σας.

Η ψωρίαση είναι χρόνιο φλεγμονώδες αυτοάνοσο νόσημα, μη μεταδιδόμενο, το οποίο εκδηλώνεται σαν δερματοπάθεια κι έχει αρνητικό αντίκτυπο στην καθημερινότητα των ασθενών και την ποιότητα της ζωής τους. Η ετυμολογική της προσέγγιση έχει τις ρίζες της στην αρχαιοελληνική λέξη «ψώρος», που σημαίνει λέπι. Πρόκειται για μια ασθένεια, η οποία είναι γνωστή χιλιάδες χρόνια πριν. Όπως μας εξηγεί η Dr. Νικολέτα Κοḯνη, M.D. σε παγκόσμιο επίπεδο εκατομμύρια άνθρωποι πάσχουν από ψωρίαση. Υπολογίζεται ότι το 1,5-3% του πληθυσμού υποφέρει από κάποια μορφή αυτής της νόσου και στην Ελλάδα οι πάσχοντες/ουσες φθάνουν τις 200.000. Κάθε χρόνο εμφανίζονται περίπου 60 νέες περιπτώσεις ανά 100.000 πληθυσμού. Σύμφωνα με μία πρόσφατη επιδημιολογική μελέτη, στη χώρα μας η μέση ηλικία των ασθενών είναι περίπου 43 έτη, ενώ η αναλογία ανδρών : γυναικών είναι 1,8:1. Η μέση ηλικία των ασθενών, κατά το πρώτο επεισόδιο της νόσου, είναι περίπου 31 έτη. Ωστόσο, μπορεί να εμφανιστεί σε οποιαδήποτε ηλικία. Ποσοστό 35% των ασθενών αναφέρει οικογενειακό ιστορικό της νόσου.

Η ψωρίαση χαρακτηρίζεται από ερυθηματώδεις κηλίδες, βλατίδες και πλάκες, οι οποίες καλύπτονται από αργυρόχροα λέπια. Πιο συγκεκριμένα, οι επιδράσεις της ψωρίασης αρχίζουν ως ερυθρές, ερυθηματολεπιδώδεις βλατίδες, οι οποίες συνενούνται και σχηματίζουν στρογγυλές ή ωοειδείς πλάκες, σαφώς αφοριζόμενες από το πέριξ φυσιολογικό δέρμα.

Τα τρόφιμα που καταναλώνουμε έχουν πάντα αντίκτυπο στην υγεία μας. Το ίδιο ισχύει και για τη ψωρίαση. Η συγκεκριμένη ασθένεια οδηγεί πολλές φορές το σώμα σε πρωτεϊνική ανεπάρκεια, επειδή οι πρωτεΐνες χάνονται με τη μορφή νεκρού δέρματος.
Αυτό σημαίνει ότι τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνες, όπως το κοτόπουλο, το ασπράδι του αυγού, το σπανάκι και το ελαιόλαδο, θα πρέπει να περιλαμβάνονται στην καθημερινή διατροφή.
Παράλληλα, πολυακόρεστα ω-3 λιπαρά, όπως το δοκοσαεξαενοικό οξύ(DHA), μεταβολίζονται σε λευκοτριένιο Β5, το οποίο αντιστρέφει τη φλεγμονώδη δράση του αραχιδονικού, μειώνοντας κατά αυτόν τον τρόπο τη συνολική φλεγμονή. Αυξημένα επίπεδα των παραπάνω ω-3 λιπαρών, τα οποία εντοπίζονται κυρίως στα ιχθυέλαια, περιορίζουν τα συμπτώματα της ψωρίασης και μειώνουν σημαντικά τη φλεγμονή.

Η έλλειψη βιταμίνης D, βιταμίνης Β12 και φυλλικού οξέος είναι κοινή στους ασθενείς που πάσχουν από ψωρίαση. Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη D και B12, όπως τα θαλασσινά, συμβάλλουν σημαντικά στη μείωση των συμπτωμάτων της ψωρίασης, ενώ η συμπληρωματική αγωγή φυλλικού οξέος προλαμβάνει τις θρομβώσεις και προστατεύει το καρδιαγγειακό σύστημα ασθενών με ψωρίαση.

Οι ουσίες με αντί-οξειδωτική δράση, όπως το σελήνιο, η βιταμίνη Ε και το β-καροτένιο μπορούν να αντισταθμίσουν την οξειδωτική ανισορροπία, που παρατηρείται σε όσους πάσχουν από ψωρίαση. Το σελήνιο, ειδικότερα, παίζει σημαντικό ρόλο στη φυσιολογική λειτουργία του αντιοξειδωτικού ενζύμου υπεροξειδάσης της γλουταθειόνης. Χαμηλά επίπεδα αυτού έχουν εντοπιστεί σε ασθενείς με ψωρίαση.

Ταυτόχρονα, τροφές πλούσιες σε βιταμίνη Α, όπως τα καρότα και το σπανάκι, έχουν ευεργετικές ιδιότητες στον οργανισμό ατόμων που πάσχουν από τη συγκεκριμένη Αυτοάνοση ασθένεια, ενώ έχει διαπιστωθεί ότι η κατάχρηση αλκοόλ επιδεινώνει τα συμπτώματα της νόσου.

Επίσης, πρόσφατα δεδομένα δείχνουν ότι μια δίαιτα χωρίς γλουτένη μπορεί να περιορίσει τα δυσάρεστα συμπτώματα της ψωρίασης. Η γλουτένη απαντάται σε τρόφιμα όπως η σίκαλη, το κριθάρι και το σιτάρι. Επομένως, η αποφυγή κατανάλωσης τέτοιων τροφών βοηθάει σημαντικά άτομα με ψωρίαση. Δεν επιτρέπεται, επίσης, η κατανάλωση τροφών που αυξάνουν τη θερμότητα του ανθρώπινου σώματος, όπως οι κρόκοι αυγών, τα πικάντικα τρόφιμα, τα τηγανιτά και τα πρόχειρα φαγητά. Η αποφυγή τέτοιων τροφών μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην ελάττωση των συμπτωμάτων.

Τέλος, έχει διαπιστωθεί ότι η μεσογειακή διατροφή, αποδεικνύεται από πρόσφατη επιστημονική μελέτη πως μπορεί να επιβραδύνει και την εξέλιξη της ψωρίασης, η οποία είναι χρόνια φλεγμονώδης νόσος του δέρματος.

Πέρα από τα στοιχεία για τη μέγιστη τήρηση της μεσογειακής διατροφής, συμπεριλαμβανομένης και της κατανάλωσης αλκοόλ, λήφθηκαν υπόψη και μεταβλητές, όπως ηλικία, φύλο, σωματική δραστηριότητα, δείκτης μάζας σώματος, χρήση καπνού και ιστορικό καρδιαγγειακής νόσου.

Στα συμπεράσματα της μελέτης αναφέρεται ότι οι ασθενείς με σοβαρή ψωρίαση δεν τρέφονταν με μεσογειακά προϊόντα, κάτι που ενισχύει την άποψη ότι η μεσογειακή διατροφή έχει ευεργετικά αποτελέσματα σε ασθενείς με τη συγκεκριμένη ασθένεια. Οι επιστήμονες καταλήγουν ότι η προσκόλληση σε μεσογειακή διατροφή θα πρέπει να συμπεριληφθεί στην καθημερινή διατροφή όσων πάσχουν από ψωρίαση.

 

Η ομοιόσταση του σώματος και οι μεταβολικές οδοί, εξαρτώνται από τη λήψη και απορρόφηση των τροφών, καθώς και από τοξικές ενώσεις που εισέρχονται στο σώμα μας. Ωστόσο, η ψωρίαση δε θεραπεύεται μόνο με τη λήψη κατάλληλων, για το συγκεκριμένο Αυτοάνοσο, τροφίμων. Πρόκειται για μία Αυτοάνοση ασθένεια, η οποία χρειάζεται άμεση θεραπεία, για να αντιμετωπιστεί.

Οι αλοιφές, οι κρέμες καθώς και διάφορες λοσιόν που προτείνουν οι δερματολόγοι βοηθούν σημαντικά στη διακοπής της φλεγμονής. Επίσης, αφαιρούν τις πλεονάζουσες φολίδες και λειαίνουν το τραχύ δέρμα. Οι  ενυδατικές κρέμες είναι αποτελεσματικές για την καταπράυνση του κνησμού.

Επίσης, η φωτοθεραπεία, που προτείνεται σε κάθε περίπτωση, χρησιμοποιεί ακτίνες UVA, UVB ή λέιζερ για την επιβράδυνση της παραγωγής των δερματικών κυττάρων, συμβάλλει άμεσα στη μείωση των συμπτωμάτων της ασθένειας, ενώ σε πολύ σοβαρές μορφές ψωρίασης χρησιμοποιούνται φάρμακα σε μορφή χαπιών. Η ψωρίαση σαν Αυτοάνοσο νόσημα μπορεί να αντιμετωπιστεί, όπου με τη βοήθεια εξειδικευμένων εξετάσεων γίνεται η κατανόηση των ανισορροπιών που υπάρχουν στον οργανισμό και που οδηγούν στην αποδιοργάνωση του ανοσοποιητικού συστήματος και τελικά στην εκδήλωση της νόσου.

Με τον τρόπο αυτό, δίνεται η δυνατότητα να εφαρμοστεί ένα εξατομικευμένο θεραπευτικό σχήμα, δίχως να προκαλούνται στρεσογόνες κυτταρικές καταστάσεις, φθάνοντας στην ομοιόσταση σε κυτταρικό και ορμονικό επίπεδο και επομένως στον έλεγχο της νόσου.

 

functionalmedsystem.com

 

Σας ικανοποίησε; Αν Ναί! Κοινοποιήστε μας και στους φίλους σας.

Σχόλια

Προσθήκη σχολίου

mood_bad
  • Κανένα σχόλιο ακόμα.
  • chat
    Προσθήκη σχολίου
    keyboard_arrow_up